wtorek, 15 lutego 2011

Satysfakcja i zadowolenie z pracy

Psychologowie społeczni określają zadowolenie z pracy jako termin zawierający wyrażane uczucia wobec pracy i w pracy (reakcje i stany afektywne), czyli postawę emocjonalną oraz postawę wyrażaną w ocenach poznawczych, czyli opiniach i sądach wartościujących. Ważne jest zatem, co ludzie czują w pracy i co ludzie myślą w pracy.

Pozostaje to w zależności, choć nie zawsze w harmonii. Duże znaczenie na zadowolenie z pracy mają cechy osoby, takie jak wewnętrzne bądź zewnętrzne poczucie kontroli, neurotyczność, ekstrawersja, otwartość, ugodowość, sumienność.

Poza cechami osoby wykonywano też badania mierzące poziom zadowolenia z pracy w zależności od rodzaju pracy, biorąc pod uwagę satysfakcję z kolegów, przełożonego, treści pracy, warunków pracy, organizacji i kierownictwa, rozwoju, wynagrodzenia i ogólnej satysfakcji z pracy oraz np. afektu pozytywnego i negatywnego. Okazało się, że przy mierzeniu poczucia kontroli największa jest satysfakcja z pracy, treści pracy, warunków pracy, potem ogólna satysfakcja, satysfakcja z przełożonego, afekt pozytywny, satysfakcja z wynagrodzenia i organizacji pracy. Przy większej satysfakcji miało znaczenie wewnętrzne poczucie kontroli, a przy mniejszej - zewnętrzne poczucie kontroli. Przy badaniu poziomu neurotyczności znaczenie miała satysfakcja z treści pracy, ogólna satysfakcja, afekt pozytywny i afekt negatywny. Przy niskiej neurotyczności satysfakcja była większa, przy wysokiej - mniejsza. Afekt pozytywny jest istotnie wyższy dla osób z niską neurotycznością. Poziom afektu negatywnego jest wyższy dla wyższej neurotyczności, co potwierdzałoby tezę, że neurotyczność jako cecha osobowości jest związana z przeżywaniem emocji negatywnych.






Badania przeprowadzono też w trzech najbardziej typowych grupach zawodowych: wśród kierowników, nauczycieli i pracowników administracyjno - technicznych. Okazuje się, że najbardziej zadowoleni z pracy są kierownicy. Dane z wykresu wskazują też, że nauczyciele znacząco mniej są zadowoleni z pracy, a szczególnie z wynagrodzenia. A najmniej zadowoleni z treści pracy i rozwoju są pracownicy administracyjno - biurowi.

Przykład ten obrazuje jedno z wielu badań nad zadowoleniem z pracy, które są prowadzone od ponad siedemdziesięciu lat. I współcześnie są one częścią badań nad jakością życia. Służą odkrywaniu uwarunkowań i konsekwencji dobrego funkcjonowania jednostki oraz są rezultatem zainteresowania badaczy tzw. psychologią pozytywną.

Wszelkie kopiowanie tego artykułu bez mojej zgody jest zastrzeżone! 
All rights reserved!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz